söndag 28 februari 2010

bangkokbybike


Arne (på övre bilden) har företaget bangkokbybike (www.bangkokbybike.com) och ordnar cykelturer i Bangkok.
Mamma, pappa, Jason och jag startade 8.00 på morgonen och cyklade en halvdag med Arne. Vi cyklade genom olika typer av bostadsområden, trånga prång, plantager och tempelområden. Vi cyklade även i mindre djungelområden ibland och det var coolt för mitt i ingenstans kunde en skola dyka upp. Vi cyklade även förbi Thaksins hus i Bangkok men där fick man inte stanna för då skulle det dyka upp säkerhetsvakter.

Här stannade vi och drack en kokosnöt drink. Arne och Tao (thailändska guiden) servade oss hela tiden med dricka, frukt, kinesiska pannkakor och mat på olika ställen längs vägen.

Vi cyklade förbi flera tempel och stannade till vid två av dom. Det här templet är inte färdigt än men det ska bli båtar som ligger i vattnet som man kan gå in i.

Här cyklar vi över en bro över floden Chao Praya som flyter genom Bangkok.

Det här templet var flera hundra år. Det hade övergivits och djungeln hade tagit över men nu har man börjat använda det igen. Det växte träd på nästan hela huset. Vår guide Tao berättade lite om buddistiska ritualer.

Efter en hel förmiddags cyklande var det skönt att lasta ner cyklarna på en longtailbåt och åka på floden Chao Praya tillbaka till Arnes kontor.
På vägen stannade vi med båten och matade fiskarna. Om man matar fiskar och andra varelser så höjer man sin karma.

2 kommentarer:

  1. HEJ JOHN KAN DU LAGRA ALLT PÅ HÅRDDISKEN DET DU FÅR VARA MED OM jag menar hårddisken i ditt huvud MVH morfar

    SvaraRadera
  2. Hej John.
    Va roligt att du skriver och berättar så mycket och att du visar så många fantastiskt fina bilder.
    Vilka äventyr ni är på,lite avunsjuk på ditt stora mod,jag skulle aldrig vågat cykla den resan ( om jag varit frisk och kunnat cykla menar jag).
    Ha nu det så jätteskönt och håller tummarna att hemresan blir bra.
    Kram på er.Hälsa.Fru Svensson

    SvaraRadera