måndag 26 januari 2009

kinesiskt nyår

Hej!
Lite sjuk fortfarande, mest i halsen.

Ute smäller det, varför då.......?

Jo, för i Thailand firas tre nyår, det västerländska, kinesiska och det thailändska.



Inne i Central Festival.


Dom spelade hög musik där inne.

Eftersom kineser är den största minoriteten i Thailand och väldigt många thailändare dessutom har sina rötter i Kina firas det kinesiska nyåret som om det vore en Thailändsk högtid. Och eftersom Kina är fyrverkeriets ursprungsland bjuds det på mycket häftiga fyrverkerier denna tid. Fyrverkeriets ursprungliga syftet är att skrämma iväg onda andar, därför är ljudnivån hög.

Det kinesiska året skiftar någon gång mellan 21 januari - 19 februari.Varje år i den kinesiska kalendern representeras av ett djur och 2008 var råttans år . Det kinesiska nyåret 2009 infaller den 26 januari, och då blir det oxens år.

Det är totalt tolv djur i kalendern och att de är just tolv till antalet beror på en kinesisk legend om Buddha (ca 563-483 f.Kr.). När han nådde upplysning och skulle lämna jordelivet kallade han till sig alla djuren, men det var bara tolv stycken visade sig för honom. Det var dessa tolv djur som belöning fick en plats i den kinesiska kalendern.

Mitt zodiak djur är oxe. Vill du kolla vilket kinesiskt zodiak djur du är kan du gå in på http://www.euroasiasoftware.com/chinazodiaksw.htm

4 kommentarer:

  1. Hej John
    Du har verkligen rätt i att det är ett högljutt firande av det kinesiska nyåret. Det är inte bara fyrverkerierna utan alla andra uppträdanden, de långa drakarna som ringlar fram burna av en massa människor under skrammel och tjut, mm men det är roligt att uppleva andra seder även om vi får hålla för öronen emellanåt.
    Krya på dig och kram till er alla
    mormor

    SvaraRadera
  2. Jag är Tiger i kinesisk stjärntecken.
    Föresten bra hemsida, det var där jag sökte på mitt stjärntecken.
    Hoppas du blir frisk snart.

    Från Jason

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jg har varit in och kollat, jag är orm och morfar är oxe, precis som du, i de kinesiska stjärntecknen. Kul att läsa om de olika tecknen även om jag kanske inte tycker att det stämmer så där särskilt bra
    Kram
    mormor

    SvaraRadera
  4. Hej John!
    Jag blev ju jättenyfiken och kollade upp vilket djur jag, Felix (fast han var ju oxe som du) och Felicia var. Felix och Felicia kan ju få berätta om sig själv, men jag var en Earth Hund. Ganska smickrande vad som stod om mig tycket jag så då väljer jag att tro på det ; )

    Nu måste jag sova - det blir en lång arbetsdag för mig i morgon. Felicia skall börja kl 21:30 (tror jag) i sin skola i morgon, så det blir inte så länge som hundarna får vara själv. De mår bra annars. Frasse och jag har lekt "fånga bollen" idag. Han var jätteduktig att ta emot bollen i luften när jag kastade till honom.

    Kram på er ännu en gång
    Else-Berit

    SvaraRadera